Ketam Halal Vs Ketam Haram Dimakan
Yang masih ragu nah baca ini, 5 minit sahaja.
HAIWAN DUA ALAM (AMFIBIA):
Tidak terdapat sebarang dalil yang jelas dan khusus mengatakan binatang 2 alam itu haram di makan. Persoalannya, bagaimana pula hukum ini boleh keluar apatah lagi ia merupakan qaul yang masyhur dalam mazhab syafi’i seperti mana dinukilkan oleh kitab-kitab an-Nawawi; Imam rafi’i dan Al-Ghazali. Pendapat ini juga dipegang oleh mazhab Hambali.
Mereka yang mengatakan binatang 2 alam ini haram di makan berdasarkan hadis berikut:
Dr Abdur Rahmanibn Utsman menerangkan, “Dihadapan Rasulullah SAW seorang tabib memperagakan semacam ubat dan dia menyebutkan tentang hal katak yang dimasukkan ke dalam ubat itu. Rasulullah SAW melarang kita membunuh katak itu,” [HR. Ahmad, Abu Daud dan An-Nasa’i]
Hukum ke atas katak ini, kemudian diqiaskan kepada haiwan lain yang hidup sepertimana katak (Ketam Batu adalah antaranya).
atas kerana mereka juga hidup di darat. Maka berdasarkan firman allah di bawah,
mereka membuat kesimpulan bahawa 2 alam itu haram di makan.
bagimu (memakan) bangkai,…..”[5:3]
beberapa hadis yg menjelaskan ayat di atas iaitu:
darah; ikan dan belalang, hati dan limpa.”
HARUS DIMAKAN :
ciptaan Allah adalah harus. Ia tidak diharamkan melainkan jika ada nash yang
sahih lagi sharih (jelas/tegas) dari syari’ yang mengharamkannya. Jika di sana tidak ada nash
yang sahih –
seperti ada nash tetapi dengan hadis dha’if – atau nash berkenaan sahih tetapi tidak sharih dalam
menunjukkan keharamannya, maka hal ini akan kekal atas sifat asalnya sebagai
hal yang diharuskan.
Daripada Abi Darda’, Rasulullah saw bersabda, “Apa yang Allah halalkan di dalam KitabNya, maka ia
adalah halal. Dan, apa yang Allah haramkan, maka ia adalah haram. Manakala apa
yang didiamkan olehNya, maka ia adalah dimaafkan. Oleh itu, terimalah kemaafan
dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan lupa sedikitpun.” Kemudian Rasulullah s.a.w.
membaca ayat: “Dan Tuhanmu tidak pelupa.”(Maryam: 64) (HR Al-Hakim, dan dia mensahihkannya
dan dikeluarkan oleh al-Bazzar, dia berkata: Sanad yang baik).HIDUPAN LAUT:
hidupan laut. Adapun binatang 2 alam ini tidak termasuk dalam keterangan di
atas kerana mereka juga hidup di darat. Maka berdasarkan firman allah di bawah,
mereka membuat kesimpulan bahawa 2 alam itu haram di makan.
bagimu (memakan) bangkai,…..”[5:3]
beberapa hadis yg menjelaskan ayat di atas iaitu:
darah; ikan dan belalang, hati dan limpa.”
hanya tinggal di dalam laut/air. Oleh itu, binatang 2 alam tidak termasuk.
HARUS DIMAKAN :
ciptaan Allah adalah harus. Ia tidak diharamkan melainkan jika ada nash yang
sahih lagi sharih (jelas/tegas) dari syari’ yang mengharamkannya. Jika di sana tidak ada nash
yang sahih –
seperti ada nash tetapi dengan hadis dha‘if – atau nash berkenaan sahih tetapi tidak sharih dalam
menunjukkan keharamannya, maka hal ini akan kekal atas sifat asalnya sebagai
hal yang diharuskan.
Daripada Abi Darda’, Rasulullah saw bersabda, “Apa yang Allah halalkan di dalam KitabNya, maka ia
adalah halal. Dan, apa yang Allah haramkan, maka ia adalah haram. Manakala apa
yang didiamkan olehNya, maka ia adalah dimaafkan. Oleh itu, terimalah kemaafan
dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak akan lupa sedikitpun.” Kemudian Rasulullah s.a.w.
membaca ayat: “Dan Tuhanmu tidak pelupa.”(Maryam: 64) (HR Al-Hakim, dan dia mensahihkannya
dan dikeluarkan oleh al-Bazzar, dia berkata: Sanad yang baik).
satu lagi kaedah dalam mengenal pasti halal atau haramnya sesuatu binatang itu,
iaitu berdasarkan kepada firman Allah SWT
manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan
jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang
terang-terangan bagi kamu.” (al-Baqarah: 168)
Aku tidak menemukan tentang sesuatu yang telah diwahyukan kepadaku soal makanan
yang diharamkan untuk dimakan, melainkan bangkai, atau darah yang mengalir,
atau daging babi; karena sesungguhnya dia itu kotor (rijs), atau binatang yang
disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa
dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha
Pengampun dan Maha Belas-kasih.”(al-An’am: 145).
keharaman bangkai, darah yg megalir, babi adalah kotor. Berdasarkan illat ini,
kita boleh mengqiaskannya kepada apa-apa binatang yg mempunyai illat yang sama dgnnya
iaitu kotor. Sebagai contoh, sekiranya kita melihat sesuatu binatang itu
sememangnya kotor dari segi gaya hidup dan seumpamanya, maka ia menjadi haram.
Walaupun begitu, kita perlu ingat, kadang-kadang uruf dari satu tempat ke satu yang
lain itu berlainan. Mungkin pada masyarakat malaysia, binatang itu menjijikkan, tetapi pada masyarakat di
negara lain tidak pula.
AMFIBIA,REPTILIA ATA CRUSTASIA?
jenis reptilia dan amfibia, tetapi ia adalah dari jenis crustasia iaitu sama
golongan dengan udang dan kerang. Keseluruhan edaran hidupnya adalah di dalam
air dan mempunyai sistem pernafasan melalui insang dan bukan paru-paru. Ia
bernafas menggunakan oksigen dalam air sebagai pelarut. Oleh itu dari segi
hukum ketam nipah ialah binatang yang boleh dimakan.
di darat adakah ia bukan crustasia?
batu ini crustasia atau amfibia, tetapi lebih kepada uruf dan illat kotor dan
jijik berdasarkan hukum memakan katak.
kerana :
dan diair (dua alam) -walaupun bukan dari kategori amfibia. Ketam batu boleh hidup di darat berbulan-bulan.
beracun
berbentuk pendayung yang menunjukkannya boleh hidup lama dia air
kita mengatakan ketam batu adalah kotor & jijik.
Nyior/Bangkang/Ketam Lembut adalah halal dimakan
adalah halal
kebersihan. Tinggalkanlah sesuatu perkara yg dianggap pada dirinya jijik dan
kotor.